نتیجه جستجوی ( صفحه پیدا شد)

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

آموزش مهارت های زندگی به کودکان

اسفند-22-1400


آموزش مهارت های زندگی به کودکان بعد از تامین نیاز های اولیه، از اولویت های تربیتی آنهاست. تربیت فرزندان به طور قطعی یکی از اصلی ترین نیاز های والدین است. این کودکان که امروز در محیط امن خانواده رشد و تربیت شده اند فردا روز باید در محیط خشن بیرون قدم بردارند که این عمل برای کودکان که تربیت اشتباه داشته اند سخت و دشوار میشود.

تربیت کودکان همیشه به راحتی آن چیزی که از دور به نظر می آید نمی باشد، این تربیت نیازمند ترفند هایی می باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مرکز مشاوره کرج بروید.

وقتی والدین به این اطمینان خاطر برسند که به مهارت های زندگی را کودکان آموزش دیده اند میتوانند بر روی موضوعات بالاتری مثل ریاضی، خواندن و نوشتن بپردازند و به فراتر از آن بروند.

بسیاری از اختلافاتی که زوجین در زندگی مشترک ممکن است در طول زندگی برایشان پیش آید می تواند حاصل رفتار مادر پدر و والدین در دوران کودکی و نوجوانی آن باشد. این افراد با این نوع تربیت به زودی باید خودشان سرپرستی یک خانواده را بر عهده بگیرد. به طور کلی والدین یک نوع آینه تمام نمای خود هستند از جمله تمامی رفتار ها، گفتار ها، روحیات ذهنی و ... که در آینده این کودکان و نوجوانان از الگوی خود یعنی پدر و مادر در جامعه پیروی میکنند.

 

آموزش مهارت های زندگی

نزدیک به چهار دهه میباشد که در سطح دنیا آموزش مهارت های زندگی از کودکی مورد توجه همگان قرار گرفته است.

این آموزش ها در دو گروه 1- مهارت های عام 2- مهارت های خاص ؛ باید آموزش داده شود که میتوان  برای دسته مهارت های عام مثال هایی از جمله : همدلی، خودآگاهی، کنترل خشم، آموزش حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مدیریت زمان و ....

اما برای مثال مهارت های خاص میتوان به : آموزش مذاکره، آموزش کارگروهی، آموزش پیش از ازدواج (برای ازدواج میتوانید به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.)،  مدیریت بحران، کاهش سوء مصرف مواد مخدر و ....

 

مهارت های زندگی برای کودکان

برای مثال که بخواهیم توضیح دهیم پسر 18 19 ساله ای را تصور کنید که فقط از نظر هیکل و اندازه بزرگ شده است و حتی نمی تواند کارهای شخصی خود مثل پیدا کردن لباس شلوار و کتاب و .... را انجام دهد. همچنان از پدر خود پول تو جیبی گرفته و پول خود را راحت هدر میدهد.

کسانی که این شریط دارند اصطلاحا به بلوغ نرسیده اند.

با مرکز مشاوره در کرج مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید

مشاوره شغلی کرج

 

از جمله مهارت های مهمی که کودکان باید آن را فرا بگیرند عبارتند از:

1- آموختن کلمه "نه" گفتن

2- قانونمندی

3- شناختن خود

4- برقراری ارتباط اجتماعی موثر

5- آشنایی با اندام جنسی

6- برخورد با موارد استرس زا

 

چند توصیه مهم برای اینکه فرزندتان در این شرایط قرار نگیرد و زندگی بهتری را در آینده داشته باشد که توصیه میشود این مطالب را از دست ندهید ؛

ارتباط با دیگران: بچه ها که روزی بزرگ شوند در جایی مشغول به کار میشوند ازدواج میکنند و با مشکلات زیادی روبه رو میشوند ؛ تعاملاتی در مدرسه و جاهای دیگر انجام می شود که باید برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنند.

 

مدیریت زمان: باید برای لحظه لحظه زندگی برنامه داشته باشید و سعی کنید که زمان خود را بیهوده نگذرانید چرا که این زمان های بیهوده در ناخودآگاه مغز کودک میماند و در آینده به خود میگوید که حتما کار درستی بوده که والدینم آن را انجام داده اند. این مدیریت زمان میتواند زمان های خوش گذرانی در مسافرت، سر موقع بازی کردن، سر وقت به مدرسه رفتن و ... که کودک این مسائل را به خوبی یاد میگیرد.

 

مدیریت پول و هزینه : باید در زمینه خرج کردن پول همیشه میانه رو باشید سعی کنید که ولخرج نباشید و از جهت روبرو خسیس نیز نباشید چرا که کودک این رفتار ها را مشاهده کرده و در آینده که سرپرستی خانواده ای را بر عهده بگیرد از الگوی خرجی شما استفاده میکند. به کودکتان اعتماد داشته باشید و اجازه دهید تصمیمات مالی بگیرند چرا که آنها با اشتباهات کوچک در موقعیت های کنترل شده چیزای زیادی یاد خواهند گرفت.

با دادن الگوی مصرف به آنها مثلا اینکه پول تو جیبی که تا به آن میدهند باید بداند که این هزینه را باید تا آخر هفته مدیریت کند.

 

نظم و ترتیب: این مسائل را باید به کودکان گوش زد که به گونه ای که خود متوجه نظم و ترتیب در بشود. به طور مثال زمانی که میخواهد با خرده ریز های اسباب بازی بازی کند بگویید که باید بعد از اتمام بازی تمامی آنها را جمع نموده و در سر جای خود بگذارد.

 

عادت های درست و سودمند : همه ی عادت های خوب یا بد فرد در خانواده شکل میگیرد. پس باید والدین محترم سعی کنند تا عادت های خوب و درست را در خانواده پرورش داده تا بتوانند در آینده کودک خود تاثیر مثبت و به سزای را بازی کنند. عادت هایی از جمله نوع غذا خوردن، طرز برخورد با دوستان، طریقه برخورد با خانواده و ... که تمامی این ها در آینده کودک تاثیر مستقیم میگذارند.

برای تمامی والدین نیاز است تا روانشناس کودک را بدانند.

با مطالب خوانده شده در این مقاله متوجه این شدید که با توجه به عدم بلوغ روانی و جسمی کودک توقع آنچنانی از کودک نمی باشید اما با توجه به افزایش سن و وارد شدن کودک به جامعه این مسئله بیش از پیش مهم و مهم تر میشود در این حین کودکان با توجه به محیط اطراف آموزش هایی که در خانواده فرا گرفته است را عملی میکند.

 

در آموزش مهارت های زندگی به کودکان رعایت کردن فاکتور های متعادل در جهت یادگیری کودک و شناختی آن برای سازماندهی و بزرگسالی امروزه دغدغه بسیاری از والدین میباشد.

در راستای بهبود زندگی با مرکز مشاوره در کرج مشورت کنید.

با تربیت و آموزش های درست کودک یاد میگیرد که احساسات صرفا پاسخ بیولوژیکی هستند و دائمی نیستند و او می تواند با خویشتن داری آن را کنترل کند که سرانجام آموزش مهارت های زندگی به کودکان از معقولات مهم رشد در خردسالی است.

 

 

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران
بازگشت به بالا