نتیجه جستجوی ( صفحه پیدا شد)

استرس و اضطراب چیست و 5 روش درمان

استرس و اضطراب چیست و 5 روش درمان

اسفند-22-1400


استرس اضطراب چیست؟ راهکارهای مقابله با آن

اضطراب به معنی فشار عصبی است و این اصطلاح به معنی استرس است که می تواند به صورت زیر تعریف شود. احساس تنش داخلی ناشی که از عامل فشار خارجی یا داخلی ناشی شده است.

هر زمان که فرد افسرده می شود، واکنشی رخ می دهد که می تواند علائم جسمی، روانی یا اجتماعی داشته باشد. به این واکنش غیر اختصاصی استرس و اضطراب می گویند.

 

در بسیاری از موارد، استرس مفید است و باعث افزایش کارایی بدن و ذهن می شود، بنابراین به شما امکان می دهد آگاهانه عمل کرده و به سوالات پاسخ دهید یا به اهداف برسید. این استرس دلپذیر یا مثبت نامیده می شود، اما سطح بالای استرس می تواند اثرات مختلفی از جمله کاهش ظرفیت کار، استرس داخلی، غم، اضطراب، افسردگی، اختلالات جسمی و روحی، اختلالات خواب، فراموشی و کاهش تاب آوری و عفونت های مکرر، سر درد و... منجر به استرس ناخوشایند یا منفی می شود.

مرکز مشاوره در کرج با بهره گیری از دکتران مناسب در جهت بهبودی افراد تلاش میکند.

 

استرس و درمان آن

جهت دریافت راهنمایی و یا ثبت درخواست مشاوره، با ما در تماس باشید

تماس با ما درخواست نوبت دهی مشاوره

 

علائم استرس و اضطراب

علائم ذهنی (مشکل در تمرکز، ضعف حافظه، مشکل در تصمیم گیری، افکار گیج، تأخیر مداوم کارها، پیش بینی ناخودآگاه از بدترین حالت یک پیش آمد، نگرانی بیش از حد در مورد مسئله و فکر کردن در مورد آن)

علائم بدنی (بدن درد، سردرد، گرفتگی عضلات به ویژه در گردن و شانه ها، خستگی شدید، حالت تهوع، خفگی، پریدن ناگهانی چشم و لب، لرزیدن، دندان قروچه، افزایش ضربان قلب، گیجی، اسهال یا یبوست، تعریق کف دست و ...)

علائم عاطفی (تحریک پذیری و پرخاشگری، عقب نشینی، ناتوانی در برقراری ارتباط، نوسانات خلقی، گریه، سوظن و غر زدن، افسردگی و اضطراب، حساسیت بیش از حد به انتقاد، ناامیدی، احساس گناه، ترس غیر منطقی)

علائم رفتاری (مشکل در مدیریت زمان، مشکل در سازماندهی، گسترش و عدم تغییر، تغییر در عادت های خوابیدن و غذا خوردن، کار سریع، مصرف الکل و مواد مخدر و سیگار کشیدن در محل کار، ناخن جویدن، سرزنش دیگران برای مشکلات، مسئولیت در ارتباط با دیگران، قطع ارتباط با دوستان)

برای کودکانی که دچار این مشکل شده اند والدین میتوانند با مراجعه به مشاوره کودک و جواب به روانشناس کودک این مشکلات را حل کنند.

 

عواملی که منجر به استرس میشوند

عوامل خارجی: میزان فشار خارجی که تحمل می کنیم. از جمله (درگیری با خانواده و دوستان، زمان، سر و صدا، قاچاق، مرگ والدین، ​​خانواده یا دوستان نزدیک، جدایی والدین، ​​بیماری، سطح تحصیلات والدین، ​​درآمد خانواده، محیط مدرسه و ...) افراد برای بهتر شدن روند تحصیل کودکان و نوجوانان میتوانند به مرکز مشاوره تحصیلی در کرج مراجعه کنند.

عوامل داخلی: شناسایی خواسته ها، احساسات و نگرش های شما دشوارتر است. از جمله (تمایل به عملکرد خوب در محل کار، خوشحال کردن دیگران، کمال گرایی، حسادت و عصبانیت ...)

این ها از مهم ترین عوامل ایجاد کننده استرس می باشند.

 

چگونه استرس خود را کنترل کنیم

مردم واکنش متفاوتی نسبت به استرس نشان می دهند، این مقابله با استرس است. کنار آمدن تلاشی است که فرد برای کنترل و مدیریت محیط و انتظارات و درگیری های داخلی بین آنها انجام می دهد. بهترین دکتر روانشناس در کرج برای مشاوره فردی راه های بسیار مناسبی را پیشنهاد میدهند پس بهتر است برای درمان به پیش مشاوره فردی نیز بروید.

 

یکی از راههای مقابله با استرس، تلاش برای به حداقل رساندن یا به حداقل رساندن مشکل است که به آن مقابله های مسئله مدار می گویند.

مقابله های مسئله مدار مانند: تفکر درمورد مسئله، جستجوی اطلاعات، استفاده از مهارت حل مسئله، آموزش رفتار جسورانه، برنامه ریزی، مدیریت زمان، برخورد با افکار غیر منطقی و مثبت اندیشی به جای تفکر منفی، مراجعه به روانشناس و ... .

 

راه دیگر برای درمان استرس، مقابله های هیجان مدار یا کنار آمدن با احساسات است. تلاش می شود احساسات منفی ناشی از شرایط استرس زا ایجاد شده برای آرامش و کاهش شوک و اضطراب ناشی از این واقعه استرس زا به حداقل برسد.

 

مقابله های هیجان مدار مانند: گوش دادن به آهنگهای تسکین دهنده و تقویت کننده، تمرینات ، سرگرمی، مسافرت، نماز و عبادت و فعالیتهای معنوی، خواب آرام، تغذیه مناسب، حمایت اطرافیان، ارتباط با دیگران و دریافت حمایت اجتماعی، تکنیک های آرام سازی.

 

استرس چیست

جهت دریافت راهنمایی و یا ثبت درخواست مشاوره، با ما در تماس باشید

تماس با ما درخواست نوبت دهی مشاوره

 

نکاتی برای مقابله با استرس و اضطراب

  1. خود را تشویق کنید
  2. به خود جایزه بدهید.
  3. اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
  4. شوخ طبعی خود را حفظ کنید.
  5. به جای مبارزه احساسات خود را ابراز کنید.
  6. غذای سالم بخورید. بدني كه از تغذيه مناسبي برخوردار باشد براي مقابله با استرس آمادگي بيشتري دارد.
  7. کمی بخوابید.
  8. زندگی معنوی خود را غنی کنید.
  9. به طور منظم ورزش کنید (حداقل 30 دقیقه در روز، سه بار در هفته)
  10. دفتر یادداشت های روزانه داشته باشید.
  11. استانداردهای خود را تعیین کنید. کمال گرایی منبع استرس است. از کمال گرایی فاصله بگیرید.
  12. همیشه برای تغییر آماده باشید.
  13. به تعطیلات بروید.
  14. یک سرگرمی برای خود ایجاد کنید.
  15. محدودیت های خود را بررسی کنید و سپس نه بگویید.
  16. اهداف کوتاه مدت تعیین کنید و آنها را اولویت بندی کنید.
  17. طبق توان مالی خود زندگی کنید.
  18. مهارت های مدیریت زمان خود را بهبود ببخشید.
  19. یک نظم دهنده و تنظیم کننده حرفه ای باشید.
  20. برای استراحت وقت بگذارید.
  21. سعی نکنید رویدادهای غیرقابل کنترل را کنترل کنید بسیاری از امور زندگی از عهده ما خارج است.
  22. از سوء مصرف الکل، و استعمال سیگار و یا هرگونه مواد مخدر اجتناب کنید.

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران

مریم خودی

با تشکر از مقاله خوبتون

بازگشت به بالا