نتیجه جستجوی ( صفحه پیدا شد)

افسردگی چیست و روش های درمان آن

امروز کلمه "افسردگی" را بسیار می شنویم، گویی که بخشی از زندگی مدرن شده است. افسردگی تأثیر مخربی بر افکار، اعمال و احساسات دارد. اما آیا غم و اندوه لزوماً افسردگی نامیده می شود؟ آیا این بیماری نگران کننده است و آیا پیامدهای بدی دارد؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، 350 میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال افسردگی رنج می برند. در طول این مقاله قصد داریم راجع به علائم افسردگی،درمان افسردگی و داروهای ضد افسردگی صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

 

افسردگی چیست

غم و اندوه طولانی مدت، بی تفاوتی نسبت به چیزهایی که دوست داشتیم، کاهش تمرکز، خستگی مفرط و مواردی از این دست می تواند نشانه افسردگی باشد. این بیماری احساسات، افکار و رفتار ما را تغییر می دهد. افسردگی می تواند با مشکلات عاطفی و جسمی همراه باشد.

اختلال افسردگی ضعفی نیست که با مراقبت چند روزه برطرف شود، این بیماری به پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و نظارت مداوم نیاز دارد. اما جای نگرانی نیست زیرا همه ی ما قادر هستیم بر افسردگی غلبه کنیم. هرچه زودتر به فکر درمان افسردگی بیفتیم، فرآیند درمان آن آسان تر بوده و از زندگی لذت بیشتری خواهیم برد.

"اولین قدم جهت درمان افسردگی و جلوگیری از شدت یافتن آن و منجر شدن به افسردگی اساسی، شناخت به موقع علائم افسردگی است".

سوالاتی زیادی در مورد افسردگی وجود دارد همانند: با افسردگی بعد از زایمان چه کنیم، با افسردگی بعد از طلاق چه کنیم، طول درمان افسردگی چه مدت است ؟ ، درمان افسردگی شکست عشقی، راه های درمان افسردگی، درمان افسردگی شدید در زنان، داروی گیاهی برای درمان افسردگی که در این مقاله به آن میپردازیم.

 

علائم افسردگی

دانستن علائم آشکار افسردگی به ما و افراد اطراف ما کمک می کند تا افسردگی را تشخیص دهیم. در اینجا 12 مورد از مهمترین علائم افسردگی آورده شده است که عبارتند از:

  • احساس غم، پوچی و ناامیدی
  • زودرنجی و ناراحتی از مشکلات پیش پا افتاده
  • عدم تمایل و بی تفاوتی نسبت به انجام کارهایی که پیش از این برای ما جالب بود
  • اختلالات خواب (کمبود خواب یا بی خوابی)
  • احساس خستگی یا کمبود انرژی، حتی بدون انجام کارهای سخت
  • تغییرات شدید در اشتها و وزن (افزایش یا کاهش اشتها بدون دلیل یا چاقی ناگهانی و کاهش وزن ناگهانی)
  • اضطراب و نگرانی
  • احساس گناه و عذاب وجدان به خاطره مسائل و کارهای کوچک گذشته
  • کاهش تمرکز، کاهش قدرت حل مسئله
  • کاهش قدرت تصمیم گرفتن
  • افکار مرگ و خودکشی
  • درد جسمی بدون دلیل مشخص

 

چه چیزهایی باعث افسردگی میشود

افسردگی به شرایط خوب یا بد زندگی متکی نیست و همه ما در شرایط گوناگون می توانیم دچار افسردگی شویم. مهم ترین دلایل افسردگی را می توان به شرح زیر بیان کرد:

  1. تغییرات در مواد شیمیایی مغز: برخی از مواد شیمیایی مغز بر روی خلق و خوی انسان تاثیر گذار هستند که بهم خوردن تعادل این مواد در مغز یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی می باشد.
  2. ژنتیک: افسرده شدن می تواند ارثی باشد. به عنوان مثال، اگر یکی از دوقلوهای همسان دچار افسردگی شود، 70٪ احتمال دارد که دیگری تحت تأثیر قرار گیرد و افسرده شود.
  3. شخصیت: افراد با عزت نفس پایین، کسانی که نمی دانند چگونه با استرس کنار بیایند یا افرادی که معمولاً بدبین هستند، بیشتر دچار افسردگی می شوند.
  4. عوامل محیطی: افرادی که در معرض خشونت، تبعیض و فقر هستند، بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرند.

 

اما خبر خوب این است که افسردگی در هر سنی و به هر دلیلی با حداقل دوره درمان افسردگی قابل کنترل و درمان است. شما به راحتی میتوانید با مشاورین مجرب و متخصص آکادمی روانشناسی ققنوس یکی از بهترین مراکز مشاوره کرج در خصوص مشاوره فردی و گروهی، درمان افسردگی، درمان اختلالات شخصیت، مشاوره شغلی و تحصیلی و… مشورت کنید.

جهت دریافت راهنمایی و یا ثبت درخواست مشاوره، با ما در تماس باشید

تماس با ما درخواست نوبت دهی مشاوره

درمان افسردگی

در دنیای روانپزشکی، درمان افسردگی بسیار راحت تر از دیگر اختلالات است. شیوه های گوناگونی برای درمان افسردگی وجود دارد که به منشا و علت آن بستگی دارد. تشخیص و انتخاب نوع درمان افسردگی به عهده دکتر روانشناس است و پس از آن اگر احتیاج به مصرف دارو باشد روانشناس فرد را به دکتر روانپزشک ارجاع می دهد ولی نکته ای که باید در نظر گرفت این است که جلسات مشاوره باید ادامه دار باشند زیرا طی کردن این مسیر نیاز به یک راهنما دارد که شما می توانید از مشاورین ما در این راستا مشاوره دریافت کنید.

 

داروهای ضد افسردگی

در بالا ذکر کردیم که عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز می تواند یکی از دلایل افسردگی باشد، بنابراین بازگشت به غلظت های طبیعی این مواد شیمیایی می تواند افسردگی را از بین ببرد که این تعادل با کمک داروهای ضد افسردگی برقرار می شود. برخلاف تصور عمومی، داروهای ضد افسردگی آرام بخش، خواب آور، تحریک کننده و اعتیاد آور نیستند.

یک تا دو هفته پس از مصرف داروهای ضد افسردگی، تأثیر آنها در بهبودی آغاز می شود. اثر بهتر و کامل تر این قرص ها را می توانید از ماه دوم یا سوم مشاهده کنید. اگر بعد از این دوره افسردگی به طور کامل بهبود نیافته باشد، پزشک ممکن است داروهای بیشتری تجویز کند یا دوز دارو را افزایش دهد.

پس از درمان افسردگی، به ویژه افسردگی حاد، متخصص معمولاً از مراجع می خواهد تا 6 ماه یا بیشتر به مصرف قرص ها ادامه دهد. با توجه به خطر بالای عود افسردگی و جلوگیری از آن، می توان درمان را برای مدت طولانی ادامه داد.
روانپزشک ممکن است از روان درمانی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و سایر روش ها نیز برای درمان افسردگی استفاده کند.

 

علائم افسردگی

 

درمان افسردگی در خانه

آیا می توانیم خودمان درمان افسردگی را در خانه به انجام برسانیم؟ اگر هم اینک درگیر افسردگی هستید بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید اما این نکته نیز وجود دارد که شما می توانید با تغییر در رژیم غذایی خود و سبک زندگیتان روند درمان تان را بهبود ببخشید
به خود استراحت بیشتری دهید و انتظاراتتان را از خود کم کمتر کنید. وقتی می دانید احساس خوبی ندارید خود را در تنگنا و تحت فشار قرار ندهید. ورزش و تحرک (حداقل پیاده روی) را فراموش نکنید. با افرادی که دوستشان داریم ملاقات کرده و وقت بگذرانید. سبزیجات، میوه ها و آجیل های تازه میل کنید. غذاهای دریایی و ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

علائم جسمی افسردگی و اضطراب

در بسیاری از مواقع بیان نکردن احساسات و فشار ناشی از غم و اندوهی که افسردگی به همراه دارد به شکل درد یا اختلال جسمی در فرد مبتلا به این بیماری خود را نشان می دهد که برخی از این علائم جسمی عبارتند از:


مشکلات خواب در افسردگی

مشکل خوابیدن یا عدم توانایی خوابیدن (مانند بیدار شدن در صبح زود و دوباره خواب نرفتن) در افراد افسرده بسیار دیده می شود. البته تعداد کمی از افراد مبتلا به افسردگی نیز بیش از حد نرمال می خوابند.

 

درد قفسه سینه در افسردگی

درد قفسه سینه می تواند نشانه مشکلات بسیار جدی مانند بیماری قلبی و مشکل ریه باشد. بعضی اوقات مشکلات معده با درد قفسه سینه در آن واحد پیش می آید. بنابراین، اگر احساس درد در قفسه سینه می کنیم، باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنیم. اگر پزشک علت خاصی از درد قفسه سینه پیدا نکرد، ممکن است به دلیل افسردگی باشد.

افسردگی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. جالب است بدانید که این رابطه دو طرفه است، به این معنی که کسانی که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده اند نیز مستعد افسردگی هستند.

 

خستگی و کمبود انرژی در افسردگی

اگر بعد از یک خواب طولانی یا یک استراحت طولانی مدت هنوز احساس خستگی می کنیم و انرژی لازم برای انجام کارهای ساده و روزمره خود را نداریم، بهتر است احتمال افسردگی را در نظر بگیریم. وقتی خستگی به علائم افسردگی اضافه می شود، فرد افسرده را در وضعیت بسیار دشواری قرار می دهند.

 

درد عضله و مفصل

افرادی که مدت طولانی از درد رنج می برند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند. از طرف دیگر، افسردگی همچنین می تواند باعث درد شود. با توجه به اینکه از مواد شیمیایی برای تنظیم خلق و خو و همچنین انتقال احساس درد در مغز استفاده می شود، این ارتباط منطقی به نظر می رسد.

شایان به ذکر است که افراد مبتلا به افسردگی سه برابر بیشتر دچار درد مزمن، از جمله درد عضلانی می شوند.

 

اختلالات دستگاه گوارش در افسردگی

شاید باورش سخت باشد اما مغز و روده به هم پیوند خورده اند. به همین دلیل، وقتی با استرس یا اضطراب روبرو می شویم، حالت تهوع یا درد معده را تجربه می کنیم.

افسردگی می تواند روده ما را تحت تأثیر قرار داده و منجر به حالت تهوع، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست شود.

 

سردرد در افسردگی

تحقیقات پزشکی مشهور نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی سه برابر بیشتر در معرض میگرن هستند و متاسفانه، افراد مبتلا به میگرن پنج برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

 

تغییر اشتها یا وزن در افسردگی

افسردگی تاثیرات متفاوتی بر اشتهای افراد مختلف دارد، اشتهای یک گروه را کاهش می دهد و برعکس، گروه دیگر نمی توانند رژیم غذایی خود را کنترل کنند. نتیجه مشخص است؛ برخی افراد مبتلا لاغر و برخی دیگر چاق هستند. نشان داده شده است که اختلالات خوردن، مانند پرخوری عصبی و بی اشتهایی، با افسردگی ارتباطی مستقیم دارد.

 

کمردرد در افسردگی

اگر کمردرد ما را دائماً آزار می دهد، ممکن است به دلیل افسردگی باشد. افراد مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتر دچار کمردرد یا سردردهای شدید می شوند.

 

اضطراب و گیجی

افسردگی و مشکلات خواب می توانند باعث اضطراب و پریشانی شوند. در مردان، این وضعیت می تواند با رفتار خشونت آمیز نیز بروز کند.

 

اختلالات جنسی

افسردگی به میزان قابل توجهی علاقه فرد به فعالیت جنسی را کاهش می دهد. متاسفانه ، برخی از داروهای ضد افسردگی نیز باعث اختلال عملکرد جنسی می شوند، در این مواقع می توان با مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره جنسی و مشورت با او مشکل را حل کرد که برای این امر می توانید از مشاوران ما وقت بگیرید.

جهت دریافت راهنمایی و یا ثبت درخواست مشاوره، با ما در تماس باشید

تماس با ما درخواست نوبت دهی مشاوره

ورزش برای درمان افسردگی

برخی از مواد شیمیایی در مغز افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، افزایش پیدا می کند که این مواد باعث می شوند شما:

  • حس خوبی داشته باشید.
  • حال بهتری داشته باشید.
  • نسبت به درد نیز حساسیت کمتری داشته باشید.

 

ورزش به تنهایی افسردگی را درمان نمی کند اما در طولانی مدت به درمان افسردگی کمک می کند. وقتی افسرده هستیم، ممکن است احساس کنیم که انرژی کافی برای ورزش نداریم. بر این فکر غلبه کنید، بلند شوید و تمرین کنید؛ زیرا تحرک باعث کاهش احساس خستگی و بهبود خواب می شود.

در پایان فشار سبک زندگی امروز می تواند هر کسی را افسرده کند. پنهان کردن افسردگی آسان است و از این رو تشخیص آن به دقت بالایی نیاز دارد. مراقب خود و دیگران باشید؛ اگر نشانه های افسردگی را در خود دیدیم، به جای انکار یا پنهان کردن آن، با ایجاد عادت های ساده مانند ورزش، تغذیه سالم و مراجعه به روانپزشک و مصرف داروهای تجویز شده افسردگی را مهار و شکست دهید.

مرکز مشاوره ققنوس یکی از بهترین مراکز مشاوره در کرج برای شما، زندگی ای سالم و به دور از هرگونه افسردگی آرزومند است.

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران

محمد مسیحا

در باره افسردگی باید گفته بشه که الان تو هر خونه ای یکی دو نفر دچارن بهش...

بازگشت به بالا