نتیجه جستجوی ( صفحه پیدا شد)

نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست و چه کمکی به درمان میکند

نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست و چه کمکی به درمان میکند

اسفند-22-1400


نوروفیدبک یک نوع از انواع بیوفیدبک می باشد. وقتی که از بیوفیدبک به منظور تغییر دادن در عملکرد مغز از طریق امواج استفاده می شود به آن بیوفیدبک یا نوروفیدبک گفته می شود.

نوروفیدبک به یکی از ابزار های جدید در علم روانپزشکی میگویند که به عنوان درمان کامل کننده در طیف اختلال های روانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. زمانی که فردی بخواهد در عملکرد مغزی خود تغییری اساسی ایجاد کند بهترین نوع درمان آن نوروفیدبک و بیوفیدبک می باشد.

با گسترده شدن علم و افزایش اطلاعات ما از عملکرد مغز به واسطه روش های عکسبرداری عصبی ما بدین آگاهی دست یافته ایم که ما با تغییر عملکرد کدام نواحی مغز می توانیم سبب بهبودی در یک اختلال و یا افزایش و ارتقاء یک عملکرد در فرد باشیم. برای درمان نوروفیدبک میتوانید به مرکز مشاوره در کرج مراجعه کنید

معمولا نوروفیدبک چه زمانی استفاده می شود

کودکان و نوجوانان و جوانانی که مبتلا به مشکلاتی نظیر تشنج و اختلالات رفتاری، اوتیسم، تاخیر در رشد مناسب بدن، نقص در تولد، مشکلات مربوط به استرس و اضطراب(راجع به استرس اضطراب چیست ؟ راهکارهای مقابله با آن بیشتر بدانید)، مشکلات کم خوابی(احساس خواب آلودگی و خستگی) و کاهش توانایی مغز و.... می توانند از نوار مغزی یا نوروفیدبک کمک بگیرند. نوروفیدبک یک آزمایش کمکی برای دیگراشکال تراپی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست و چگونه عمل میکند

نوروفیدبک ابزاری است فعالیت های مغز را اندازه گیری میکند و فرد را در همان لحظه از طریق بازخورد هایی که دارد مانند بازخورد های دیداری یا شنیداری از فعالیت های عصبی مغز خود مطلع می سازد. این فرآیند باعث تسهیل خودتنظیمی مکانیسم های عصبی زیر بنای یک رفتار خاص و یا یک پاتولوژی می شود. با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در این حوزه صورت گرفته است، تلفیق نوروفیدبک با  FMRI باعث شده است دقت در دقت مکانی این روش افزایش زیادی پیدا کند.

برای داشتن علم این موضوع شما باید با بهترین مرکز مشاوره کرج مشورت کنید.

چه اختلالاتی با نوروفیدبک قابل درمان می باشد

  • بیش فعالی در کودکان و کمبود توجه
  • اضطراب و استرس
  • افسردگی
  • سوء مصرف مواد
  • اختلال در یادگیری
  • اختلال در خواب
  • میگرن
  • ADHD
  • پرخاشگری
  • ضعف در بینایی و پردازش بینایی
  • تنش عصبی و تحریک پذیری
  • وسواس

نوروفیدبک و بیوفیدبک

بیشتر بخوانید

بهترین روانشناس کودک و نوجوان در کرج

چند نوع اولیه از امواج مغزی وجود دارد

  1. امواج بتا : این امواج سریع بوده و دامنه کوچکی را دارند و حالت هایی مانند گوش به زنگ بودن، هیجان و همچنین فعالیت های فکری و شناختی هستند.
  2. امواج آلفا : این امواج آهسته تر هستند و نسبت به امواج بتا دارای دامنه بزرگتری می باشند و مربوط به عدم تحرک ذهنی، یادگیری و هماهنگ شدن ذهن و جسم می باشد.
  3. امواج تتا : آهسته تر از امواج آلفا هستند و دامنه آنها از امواج آلفا بزرگتر می باشد، این امواج مربوط با حافظه می باشد و یادگیری، تجسم شفاف، اطلاعات ناخودآگاه و آگاهی افزایش یافته و در مورد سیگنال های درونی می باشد.این امواج زمانی در مغز تولید می شود که فرد در حال انجام دادن یک وظیفه تکراری باشد که در آن ذهن ممکن است از آن منحرف شود.
  4. امواج دلتا : این امواج آهسته ترین امواج مغزی بوده و بزرگترین دامنه را دارا می باشند. این امواج با خوابهای عمیق بدون دیدن رویا، بازسازی و بهبود در ارتباط می باشند.

مغز انسان طوری طراحی شده است با محیط و پیرامون خود و با فعالیت های مختلف سازگاری پیدا می کند.

در حالی که امکان دارد هنگام انجام دادن یک فعالیت مشخص مغز بیشتر تحت تاثیر یک نوع از امواج مغزی قرار داده باشد، اما امواج دیگر هنوز فعال هستند ولی فعالیت های آنها در سطح پایین تری است.

بهترین دکتر روانشناس در کرج به شما در روند بهبود کمک به سزایی می کند.

اگر بخواهیم به صورت ساده درمان نوروفیدبک را توضیح دهیم نوروفیدبک نوعی آموزش ویادگیری است و مانند هر یادگیریه دیگری تفاوت های فردی در آن نقش دارد. برخی سریعتر یاد می گیرند و برخی دیگر دیرتر. علاوه بر تفاوتهای فردی، شدت مشکلات مشاهده شده در QEEG (روشی برای ثبت دقیق پراکندگی و آرایش امواج مغزی قبل از شروع درمان نوروفیدبک) نیز ممکن است نشان دهنده تعداد جلسات احتمالی باشد.

بیشتر بخوانید

بهترین مرکز مشاوره تحصیلی در کرج

بهترین سن برای نوروفیدبک تراپی چه سنی است

بهترین و مناسب ترین سن برای استفاده از روش درمانی نوروفیدبک، سنین 5 تا 6 سالگی به بالا می باشد و بهترین سن برای استفاده به ویژه درباره ی اختلال بیش فعالی سنین دبستان می باشد.

دقت مکانی برای این روش زمانی افزایش چشمگیری دارد که نوروفیدبک با  FMRI تلفیق شود.

نکات مهم و حائز اهمیت در مورد درمان با نوروفیدبک

نکته بسیار مهم در این نوع درمان این است که بیماران باید توجه کنند که این روش درمانی در کنار درمان های دیگر موثر می باشد و به تنهایی تاثیر آنچنانی نخواهد داشت .نوروفیدبک هر نوع روش درمانی دیگر نمیتوانند به صورت قطعی بهبودی فرد را ضمانت کنند اما روند بهبود تا حد قابل ملاحظه ای مشهود و قابل پیش بینی می باشد.

در درمان با نوروفیدبک برای کسب نتیجه بهتر حاصل از درمان و پایداری طولانی مدت، تعداد جلسات باید به گونه ای باشد که درمان را رها نکرده و کامل کند. برای گرفتن نتیجه مناسب از درمان باید شرایط گوناگونی را در نظر بگیریم :

  • نوع و شدت بیماری
  • زمان اقدام کردن به درمان
  • میزان همکاری کردن فرد و خانواده(درباره ی مشاوره خانواده بیشتر بدانید)

درمان با نوروفیدبک

تعداد جلسات و مدت زمان آن و طول درمان نوروفیدبک

به طور معمول مدت زمان جلسات نوروفیدبک در هر جلسه 30 تا 45 دقیقه می باشد و این امکان وجود دارد در برخی از شرایط کمی طولانی تر و یا کمی کوتاه تر انجام شود. اما طبق نظر پزشکان متخصص تعداد جلسات موثر در این حوزه 3 جلسه در هفته می باشد.

چند روش برای یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک وجود دارد

  1. یادگیری نیمه هوشیار
  2. یادگیری هوشیار
  3. رشد ویژگی انعطاف پذیر در مسیرهای عصبی مغزی

جهت دریافت راهنمایی و یا ثبت درخواست مشاوره، با ما در تماس باشید

تماس با ما درخواست نوبت دهی مشاوره

عوارض نوروفیدبک چیست و موارد منع مصرف آن

تاکنون هیچ آثاری مبنی بر اینکه منفی بودن و یا ضرر داشتن خطرهای احتمالی مربوط به نوروفیدبک وجود داشته باشد گزارش نشده است و طبق بررسی های انجام شده نتایج تحقیقات مثبت بوده است. بدترین حالتی که می تواند رخ دهد این است که نوروفیدبک توانایی تغییر در علائم بیماری را نداشته باشد.

اگر در هنگام روش درمانی نوروفیدبک فرد داروی خاصی را مصرف کند نه تنها عوارض جانبی بدی را به همراه ندارد بلکه باعث تاثیر بیشتر دارو روی فرد خواهد شد.

روان درمانی ابزار غنی سازی برای ذهن و روان می باشد  و این در حالی می باشد که نوروتراپی ابزاری برای غنی سازی مغز است. ذهن برای چالش و ایجاد تغییر، به متابولیسم مغز سالم اتکا دارد.

دو روش مداخله درمانی(رودان درمانی و نوروتراپی) بهتر از یک روش به تنهایی می باشد. هنگامی که کارآیی افزایش می باشد، رشد روانی نیز توسعه پیدا می کند.

 

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران
بازگشت به بالا